Iedereen in de marketing wereld is bekend met de begrippen B2B en B2B marketing. Voor de mensen die zich niet in deze wereld bevinden, zullen deze termen weinig betekenen. Daarom is daar hier wat informatie over.
B2B
In de marketing wereld zijn de termen B2B marketing en B2C marketing erg bekend. Het verschil tussen de soorten is op wat voor soort klanten de aandacht ligt. B2C staat voor business-to-consumer en wordt ook wel consumentenmarketing genoemd. B2C marketing focust zich op individuele consumenten. B2B focust zich daarentegen op andere bedrijven. De afkorting staat dan ook voor business-to-business.
Tussen deze twee types zit een verschil in marketingtechnieken. Consumenten zijn bijvoorbeeld meer geneigd om impulsief aankopen te kopen. Bedrijven zullen dit niet zo snel doen, waardoor reclames op bushokjes of social media een stuk minder effectief zal werken. Daarnaast is het aantal kopers voor een B2B- product een stuk beperkter. Denk bij de producten bijvoorbeeld aan staal, zakelijke software of zaken die helpen met consultancy. De relatie tussen de koper en verkoper van B2B is ook anders dan de relatie van koper- verkoper bij B2C. Bij B2C wordt het product vaak eenmalig verkoop, waarmee de relatie tussen koper en verkoper eigenlijk is afgerond. B2B draait meer om samenwerking in de verkopen. Bedrijven kiezen graag voor een goede, betrouwbare deal, waarbij de klantrelatie juist begint.
B2B marketing bureau
Omdat er rondom marketing veel begrippen en uitvoeringen bij komen, kan het handig zijn om een B2B marketing bureau te gebruiken. Zij kunnen helpen met het hebben en uitvoeren van een passende marketingstrategie. Een marketingbureau kan helpen om beter zichtbaar te worden in Google door middel van het optimaliseren van SEO, hebben kennis van de doelgroep en van marketing en weten de beste manieren van een onderscheiding te maken tussen jouw bedrijf en concurrenten. B2B marketing wordt steeds belangrijker en complexer, dus het is niet raar om een beetje hulp uit te besteden.
Elke online marketing agency heeft net een andere manier van werken, maar over het algemeen leert het bureau en de bedrijven elkaar kennen. Zo worden de strategie en ambities duidelijk en wordt het makkelijker om een passend plan van aanpak te bedenken. Het afgesproken plan wordt uitgevoerd en later geanalyseerd. Zo kan er gekeken worden of alles heeft gewerkt zoals het plan was. Een klant wordt aanbevolen om een marketing bureau te kiezen met soortgelijke klanten en om goed te letten op de marketing ervaringen.
Achter B2B marketing zit zeker nog meer dan wat hier geschreven is, maar dit blog geeft een goed idee over de basis van B2B marketing en marketing bureaus.